Firehjulstræk på biler kan betyde mange ting, da der findes mange forskellige udgaver af denne løsning. Tidligere blev de fleste terrængående biler leveret med et firehjulstræk, hvor man manuelt tilkoblede forhjulene, såfremt baghjulene ikke alene var nok til at trække bilen i terrænet, men i dag leveres de fleste terrængående biler med permanent firehjulstræk, hvor bilen altid trækker på alle fire hjul samtidigt. Der findes både fordele og ulemper ved at vælge en bil med firehjulstræk, og her kommer der en oversigt, der belyser samtlige aspekter om firehjulstræk på personbiler.

Fordele ved firehjulstræk

Tidligere var det en luksus at have firehjulstræk på bilen, da det oftest var tale om prestige ved bilen, idet man sjældent havde brug for at køre med firehjulstræk, og i dag er firehjulstræk stadigt noget prestigeagtigt, men efterhånden er folk begyndt bedre at bruge funktionerne ved firehjulstræk. I mange situationer kan det virkelig være rigtig godt at trække på alle fire hjul, da det giver et meget bedre vejgreb, så man nemmere undgår udskridninger I sving med høj fart, eller når underlaget er glat. Biler med firehjulstræk har indbygget et spærredifferentiale, der enten er tilkoblet manuelt eller elektronisk. Med dette differentiale kan man til og frakoble hjulene og akslerne, hvilket gør bilen meget nemmere at håndtere under kørslen. Kort sagt giver firehjulstræk både prestige men også stabilitet og sikkerhed samt mulighed for kørsel i vanskeligt terræn. Hvis man bor i landets yderområder, så kan visse veje være i dårlig stand, så her kan det være nødvendigt at trække på alle fire hjul. Hvis man ofte kører med tunge trailere og campingvogne, så er det oplagt at anvende en bil med firehjulstræk. Der findes også biler med en slags firehjulstræk, hvor bilen automatisk tilkobler trækkraften på alle fire hjul, såfremt bilen kræver dette, mens bilen kun trækker på to hjul på et fast underlag. Biler med AWD (automatisk tilkobling af firehjulstræk) har indbyggede sensorer, der afgør, hvornår bilens normale to trækkende hjul ikke længere har optimale vilkår og vejgreb. Dette er smart og praktisk, når man kører på en vej med masser af vand, sne, is, sand eller grus, da vejgrebet her er meget varierende. Afslutningsvist er biler med ægte firehjulstræk også bedre til at nedbremse samt forebygge kollisioner i trafikken på grund af det mere stabile vejgreb, således bremselængden minimeres.

Ulemper ved firehjulstræk

Ulempen ved firehjulstræk er især de ekstra udgifter, der opstår dels ved anskaffelsen af bilen, men også senere eventuelle reparationer kan koste ekstra på værkstedet i forhold til almindelige biler uden firehjulstræk. Tidligere kostede det en del ekstra brændstof at køre med firehjulstræk, men i dag er teknikken så avanceret, at det er beskedent, hvor meget ekstra brændstof, som kørsel med firehjulstræk koster ekstra. Det er måske også en ulempe, at man ikke kan frakoble firehjulstræk på de moderne biler, idet der normalt ikke er behov for denne funktion under almindelig kørsel på asfalterede veje dvs. både under bykørsel og landevejskørsel.

Billede: Allshots Imaging