Hvert år står mange firmaer og skal tage stilling til, hvordan man skal anskaffe sig de nødvendige køretøjer i firmaet. Mulighederne er jo enten at købe, leje eller lease bilerne. Derfor vil jeg her forsøge at opstille forskellene ved disse tre typer hvad angår firmabil finansiering:

Finansiering af køb

Man kan enten købe en bil kontant, såfremt firmaets likviditet er så god, hvilket er yderst sjældent. Ulempen ved kontant bilkøb er, at man har bundet en stor sum penge ved bilkøbet, samtidigt med, at man i de fleste tilfælde vil tabe en del ved videresalg af bilen efter endt brug. Ved bilkøb er der naturligvis altid muligheden for firmabil finansiering, og det er da attraktivt i disse tider, hvor lånerenten er så lav, at det er muligt at opnå billån til renter på ofte mellem 3-6 % årligt. Men ved bilkøb vil man stadig have renteudgiften samt ulempen af at være stavnsbundet til sin bil, hvis man vil undgå tabet i forbindelse med salg af bilen.  Du kan se meget mere om firmabil finansiering her

Finansiering gennem leje

Ved at leje en bil slipper man naturligvis for alle de irriterende renter på et billån, og man beholder sin likvide kapital i firmaet, hvor den ofte kan gøre mere gavn. Alle udgifterne til billejen er jo fradragsberettigede, men denne løsning bør man alligevel kun anvende til kortere opgaver, hvor man ikke kan overskue firmaets kørselsbehov mange uger ud i fremtiden. Årsagen er, at billeje er en rimeligt dyr løsning, således man nemt kan komme af med over 15.000 kr. om måneden på en bedre bil til over en halv million i anskaffelsespris.

Leasing

Her kommer leasing ind som en mellemting mellem kontantkøb og leje af bil, idet man ved leasing reelt køber en bil men på lejebetingelser. Ved at lease en firmabil vil firmaet nemlig opnå de samme fordele som ved leje af en bil men ofte til under den halve pris, idet man ofte leaser en bil i 3 år ud i fremtiden. Som belønning for denne leje-loyalitet opnår man de fordele, at man kan udskifte bilen i leasingperioden, såfremt der skulle blive behov for en større eller mindre bil, idet firmaets kørselsbehov måske ændres med tiden, hvilket kan være svært at vide i forvejen. For leasingfirmaet er der blot tale om ren forretning, idet de har investeret i en velassorteret nyere bilpark med forskellige modeller, som de er trygge ved, og kunderne kan så vælge mellem disse biler. Når bilerne så er ude af leasingkontrakten efter 3 år, som en normal kontrakt varer, så tilbydes kunden at kunne købe bilen for en lav sum, og hvis man som kunde hellere vil vælge en ny bil at lease, så kan leasingfirmaet selv afsætte bilen på brugtmarkedet. Det er klart, at fordelene ved at lease stiger, jo større og dyrere bil der er tale om, så derfor vælger hovedparten af kunderne af luksusbiler at bruge almindelig leasing eller flexleasing i forbindelse med anskaffelses af en nyere bil. Et af de firmaer, som har fleste leasing kunder er Audi, idet Audi jo er kendetegnet ved en bred bilpark til alle kundetyper, men tidligere var de høje kontantpriser afskrækkende for de fleste, men i dag kan de fleste få råd til at lease en nyere Audi, som svarer til deres behov.

Billede: Julian♦H