I en længere årrække har det været populært i erhvervslivet at lease firmabiler, og i de senere år har private også fået øjnene op for fordelene ved at lease en bil. Jeg vil her komme ind på både fordele og ulemper ved leasing af en firmabil. Statistikkens tal afslører jo, at fordelene ved at lease en firmabil er langt større end ulemperne. I mange tilfælde kan det være svært at gennemskue de mange tal, som indgår i de ret avancerede beregninger.

Generelle regler for leasing af firmabil

Der findes nogle generelle tommelfingerregler for, om det kan betale sig at lease en firmabil. Hvis førstegangsydelsen (udbetalingen) er under 10 procent af bilens nypris, og månedsydelsen er under én procent af bilens nypris ved en leasingperiode på tre år, så er det formentlig et godt leasingtilbud.

Eksempel på leasingpriser på en firmabil:

Her kommer et eksempel, så alle nemt kan se regnestykket:

Hvis bilen koster 200.000 kroner fra ny, skal førstegangsydelsen altså være under 20.000 kroner, og den månedlige ydelse skal være under 2.000 kroner, for at der er tale om et godt tilbud. Det skal jo også stadig kunne betale sig for leasingfirmaet at lease bilen til dig. Det afgørende for om et leasingtilbud er godt eller skidt er altså, om leasingselskabet kan købe bilen billigere, end du kan. Det kan leasingselskabet i de fleste tilfælde, da de ofte selv er dem, der er de officielle bilimportører. I de tilfælde, hvor leasing­selskabet skal betale samme pris for den nye bil, som du skal, bliver det kun en god forretning for dem, hvis de sætter din månedlige ydelse lidt op. I modsætning til dig kan leasingselskabet nemlig ikke trække renterne fra i skat. Og så skal leasingselskabet betale moms og desuden tjene penge på aftalen. Samtidig skal leasingselskabet tage højde for, hvad bilen er værd, når du afleverer den igen.

Skal man købe eller lease en firmabil?

Hvad din firmabil er værd om tre år er ikke relevant for dig, når du er privat billeaser. Desuden kan det være en fordel, at du ikke skal hen og låne penge til serviceeftersyn, idet de almindelige serviceeftersyn som regel er inkluderet i privatleasingaftaler. Omvendt kan man forestille sig, at værditabet på en given bil bliver mindre, end leasingselskabet har beregnet. I disse tilfælde ville det have været en fordel at eje bilen selv. Så hvis du forventer at beholde bilen i mere end de tre år, som en leasingaftale normalt løber, er det som regel ikke en fordel at lease. Den billigste løsning er helt sikkert at købe en ny bil og køre den helt færdig i mange år. Ved hvert bilhandel skal du nemlig forvente visse udgifter, idet bilforhandleren også skal tjene på det. Du kan lease en firmabil hos Audi.

Fordele ved at lease en bil:

1) Du skal ikke låne penge.
2) Service er inkluderet.
3) Du skal ikke bekymre dig om bilens restværdi.

Ulemper ved at lease en bil:

1) Du bindes til bilen i en periode.
2) Du kan ikke tjene på bilen.
3) Leasingselskabet skal også tjene penge.

Konklusion om at lease biler:

Da man i disse år næsten ingen renter modtager i bankerne, så kan det bedst betale sig at købe bilen kontant i mange tilfælde, men såfremt man ikke har eller ønsker at binde en stor kapital i en bil, eller hvis man kun ønsker at anvende bilen i en kortere årrække, så kan det bedst betale sig at lease bilen. Især i erhvervslivet er det nødvendigt at have en del fri kapital, så man kan springe til når de vigtige forretninger ankommer her og nu, så det er meget nemmere at blot lease en god bil, hvor alle udgifterne er fradragsberettigede her og nu. Se Audis store udvalg af firmabiler her.

Billede: michaelb87